onsdag 7 juni 2017

Katten Nina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Nina på Södertälje Katthem.

Jag ska gå rakt på sak, för jag förstår att ni undrar hur det gick för Mamma Katt igår.

Efter att ha fått ligga två timmar med kalkdropp började hon andas mer normalt. Man gjorde bedömningen att hon kunde åka hem med sina ungar, så kl 22 fick vår hälsoansvariga äntligen åka hem.

Natten till idag var ganska lugn. Mamma katt tar väl hand om sina ungar. Ibland lägger hon sig utanför den låda där ungarna är, men så fort de börjar pipa går hon tillbaka till dom.

Hennes andning är inte perfekt, men ger inte upphov till direkt oro. Hon övervakas noga hela dygnet. Hon får kalk i pulverform nu och vi fortsätter så klart hålla tassar och tummar för henne och ungarna.

Igår var det några som bad om swishnumret till oss, för de förstår att det kostar en hel del att åka in akut på en helgdag till djursjukhuset. Jag ger det gärna: 12345 25408. Det finns också numer på högra sidan av bloggen, tillsammans med plusgironumret.

 I morgon hoppas jag få ge ännu mer positiva besked om Mamma Katt.


10 kommentarer:

  1. Jamars vad gott att höra att MammaKatt är på bättringsvägen.
    Jag förstod inte igår vad som menades med att hon behövde kalk.
    (matte förstod inte heller kan jag jama)
    Men nu har vi läst på lite och vad jag kan förstå av mattes jamanden så är det havandeskapsförgiftning pga för dålig eller för lite kost när hon väntade sina bebisar.
    Hade hon inte kommit till er hade det blivit ett sorgligt slut för henne och bebisarna.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ozzy, vi vill inte tänka på hur det hade gått om hon inte fått hjälp.

      Radera
  2. Vad skönt att läsa att det går rätt håll med Mamma Katt! Hoppas det fortsätter så och andningen blir riktigt bra den också.
    Jag skall jama till husse att han swishar över en peng när han är hemma igen på fredag.
    Nospuss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nalleman64, vi håller jättekoll på mamma katts andning. Nu måste allt gå åt rätt håll!

      Radera
  3. Vad skönt att det verkar gå åt rätt håll. Vi ser fram emot uppdatering i morgon också. Tack!

    SvaraRadera
  4. Sån tur att hon kom till er! Hade hon fött ungarna ute hade väl ingen av katterna klarat sig. Hoppas verkligen att det fortsätter åt rätt håll för kattmamman. Vilket jättejobb er hälsoansvariga gör!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marie, utan vår hälsoansvariga skulle många katter inte klarat sig.

      Radera
  5. Vi fortsätter att hålla tassarna. Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, tack! Det behövs hållna tassar här.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...