söndag 15 november 2015

Katten Rakel på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Rakel på Södertälje Katthem.

Idag är jag ledsen, arg - och glad. På samma gång!

Jag är ledsen - för att en av mina kompisar kom till ett hem där man inte tyckte hon var rätt katt. Jag bara undra: hur kan en katt vara fel?

Jag är arg - för att att min kompis människa inte gjorde nåt för att min kompis skulle trivas. Tar man en katt som är lite blyg så måste man vara beredd på  att jobba lite med katten och ge den tid och mängder av kärlek. Den här människan lämnade tillbaka min kompis efter 2 månader. Hon sa att hon bara låg nånstans och att hon var en "vildkatt". Det märktes tydligt när hon lämnade tillbaka min kompis att hon inte alls tyckte om henne.

Jag är glad - för jag tror att min kompis är tacksam över att vara tillbaka hos oss. Hon bor i min bur nu. Blogghjälpen var här och gav oss godis. Då åt kompisen godis ut blogghjälpens hand.

Jag tycker inte man ska ta en katt om man inte är beredd att ge den tid och kärlek. Då är det bättre att gå till nån leksaksaffär och köpa en leksakskatt till exempel.

24 kommentarer:

  1. Det finns inga katter som är fel. En del kattägare är fel däremot.De ska inte ha djur då, annat än leksaksdjur! Tur för din kompis som fick komma tillbaka och vänta på r'tt ägare(eller ägd, vi vet ju att katter äger människan, inte tvärtom)
    Jag var jätteskygg men gillar mina människor nu, jag fick sitta under sängen när jag ville och får vara framme nu när jag vill.
    /Klemens hos Cirkus Boman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klemens, tänk om alla skyggisar fick den chans du fått. Så ska det vara istället för som för min kompis.

      Radera
  2. Jamar instämmande.
    Jag tycker också att många människor bara skulle ha uppstoppade leksaksdjur i sitt hem.
    Allt för många förstår inte vad det innebär att ha ett levande djur i familjen.
    Och alldeles för många skaffar en kattunge som är såååå gullig och söt och sen när den växer upp bryr dom sig inte om den mer.
    Min matte o husse är ilskna på många tvåbeningar som har djur.
    Men tur att kissen kom tillbaks till Er för det var verkligen inte rätt hem för en katt.
    Varken för en social katt eller en lite blyg katt.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ozzy, vi katter är värda att ha de bra. Vi ska inte behöva vara rädda för nån.

      Radera
  3. Vilken tur att kissen kom tillbaka till er och inte bara släpptes ut.
    Men fyyy vilken dålig människa som inte förstår att det tar lång tid att återfå förtroendet till människor när det än gång blivit förstört.
    Vissa människor ska inte ha djur överhuvud taget, spelar ingen roll vilken sorts djur det än gäller.
    Alla kissar är värda ett "rätt" för alltid hem, med människor som förstår sig på oss katter.
    Hälsa din kompis att det kommer att ordna sig för henne också, det finns alltid ett för alltid hem för alla katter.
    Nosbuff från Jackis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jackis, det finns alltid ett avtal mellan köpare och katthemmet och där står bl a att man inte får ändra ägarförhållandet utan att kontakta och få godkännande av katthemmet. Och vi tar ALLTID ansvar för våra katter.

      Radera
  4. Förstår att du är arg! Vad då riktig katt!! Alla katter är riktiga och alla är olika. Så bra att din kompis är tillbaka hos er nu så att h'n kan få komma hem till sina riktiga människor så småningom. Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, ja det där hemmet ska ingen katt bo i tycker jam.

      Radera
  5. Här förstår vi också att du är arg! Skönt att hon är tillbaka hos er, för det är inte hon som var fel, det var hennes sk människor som var fel! *stampar med tassarna*
    *nosbuffar och en extra tasskram till din kompis*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, helt rätt! Vi katter är aldrig fel.

      Radera
  6. Ja inte var det din kompis fel! Så tragiskt att tvåbeningen inte ens ville försöka ge h*n ett kärleksfullt hem. Tur att h*n kom till din bur så ni får trevligt sällskap med varandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Micke och Molle, vi tar väl hand om min kompis!

      Radera
  7. Fräääääss för den s.k.matten och stackars lilla kisse. Du håller den säkert i tassen så ofta du kan. Vad hemskt för din kompis att ha känt sig så oälskad och utlämnad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sven, så ska ingen katt behöva känna sig. Vi har all rätt att vara älskade.

      Radera
  8. Ännu en gång blir jag helt stum... det finns ju tydligen hur många dårar som helst! !!!!! Rätt katt!!!!!! Den personen ska INTE ha katt överhuvudtaget! !!!!!!!!! SKÄMS på den personen. Hoppas kissen mår bättre nu.
    åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa, tyvärr verkar dårarna aldrig ta slut. Varken här eller ute i världen. Min kompis behöver nog landa lite innan hon blir alldeles trygg, men jag tror hon är glad över att vara tillbaka på katthemmet.

      Radera
  9. Min Billie tog 3 månader på sig för att äta i dagsljus. Vissa människor ska inte ha djur överhuvudtaget.
    Ett år har nu gått o Billie sover med mig o sin kompis Jazzie nu, tålamod är det som gäller!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kerstin, visst är det tålamod och kärlek som gäller. Kan man inte ge det ska man inte ha djur.

      Radera
  10. Min Billie tog 3 månader på sig för att äta i dagsljus. Vissa människor ska inte ha djur överhuvudtaget.
    Ett år har nu gått o Billie sover med mig o sin kompis Jazzie nu, tålamod är det som gäller!

    SvaraRadera
  11. Det måste ha varit ett elände för din kompis att tillbringa hela tre månader hos helt fel människa! En som inte ens tycker om henne! Hur kunde en sån tokig människa överhuvud taget komma på tanken att skaffa katt? Så skönt att din kompis kom tillbaka. Det måste ha varit en lättnad för henne att vara tillbaka i tryggheten hos er i väntan på ett riktigt bra hem hos någon som älskar henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marie, hon har inte haft det bra alls. Vi gör allt för att hon ska återhämta sig nu.

      Radera
  12. Precis så är det! Är man inte beredd att ge all den tid och kärlek en liten kisse behöver skall man inte ens överväga att adoptera. Det är väl för sjutton ingen möbel det handlar om. Sådana människor tycker jag inte om alls och de skall definitivt vara så långt borta från djur det någonsin går! Jag blir så ARG!

    SvaraRadera
  13. Så sorgligt. Mina mattar är jättebra, trots att jag är skygg och rädd. De förstår att det tar tid. Ibland gillar jag inte att de klappar mig, då springer jag under sängen. Men jag har en supersnäll storebror nu. Han är tuff den, så han beskyddar mig.
    Jag hoppas att din kompis kommer till ett hem som förstår att det inte är så lätt att förstå sig på dessa tvåbenta stora dronter. Klart man är rädd.
    Men det finns en fantastisk familj där ute som längtar efter din kompis.
    Hälsa mina systrar. //Nate

    SvaraRadera
  14. Fy jam vilken dum människa !
    Tur att kisen fick komma tillbaka till katthemmet i alla fall!

    Tassklappar och nosbuffar

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Idag har jag tänkt på alla katter som drabbas av krig. Det är så klart hemskt för alla mänskor ock...