tisdag 2 juni 2015

Katten Rubina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Rubina på Södertälje Katthem.

Idag har jag tagit det lite lugnt. Har tänkt en del. Det gör jag ju varje dag. Ganska djupa tankar faktiskt.

Har funderat på att många av mina kompisar har försvunnit.  Jag vet inte varför, så därför jamade jag till blogghjälpen att lägga ut det här på fejsbok:

Det är väldigt många katter på rymmen nu i hela landet. Ni som har förråd, garage, husvagnar, bilar etc, ta gärna för vana att gå igenom dom lite då och då för att se efter att ingen katt gömt sig där inne utan att ni sett det. Det går väldigt fort för en katt att smita in genom en öppen dörr. När jag skriver gå igenom menar jag inte att man bara ska öppna dörren och titta in. En katt som är på rymmen har ofta hunnit bli en rädd katt och den ligger då ofta och gömmer sig bakom/under något - en presenning, en gräsklippare, en spade eller liknande. Titta gärna där. En katt kan faktiskt vara så rädd att den svälter ihjäl bara för att den inte vågar komma fram då nån öppnar dörren. Det tar inte lång stund att titta lite då och då.

Bra om ni berättar det för era grannar, för man vill verkligen inte att nån ska bli instängd nånstans.

10 kommentarer:

  1. Vilket hemskt öde att bli instängd och inte våga komma fram. Hemma i min närhet finns inga andra katter än jag, det ser jag till. Men jag hoppas verkligen att människor läser vad du skrivit på fejsbok och kommer ihåg att titta efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gustav, jam hoppas också det. Att vara instängd utan att nån vet om det är hemskt.

      Radera
  2. Matte o husse tittar alltid rejält i friggeboden innan dom stänger den.
    För dom vet om detta då deras arbetskamraters katter varit instängda på det sättet.
    En av dom satt en hel vecka i ett uthus innan det öppnades så han kom ut igen.
    Som tur var hade det regnat under tiden så det hade runnit in vatten till honom.
    Men han piggnade till som tur var.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ozzy, det här är ett problem som många inte tänker på. Men det finns.

      Radera
  3. Så klokt jamat! Man får mardrömmar för mindre. Ska påminna grannarna om det! Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, bra att ni påminner grannarna. Be dom i sin tur påminna sina grannar och vänner också.

      Radera
  4. Vad bra att du jamat av dig Rubina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym, tack! Det är viktiga saker.

      Radera
  5. Väldigt klokt jamat!
    Matte har berättat om hennes första katt Pricken som växte upp med när hon var liten. Hon och hennes föräldrar var ofta ute i deras sommarstuga och då fick Pricken och hans kompis Lisa vara ute på fri tass. En gång kom inte Pricken hem och de letade och letade. Efter ett par dagar kom han hem igen alldeles kolsvart (han var en helvit katt). De fick höra att han varit uppe på grannens tak och trillat ner i skorstenen. Som tur var gjorde han inte illa sig och ramlade hela vägen ner utan att fastna. Gissa om grannen blev förvånad när de kom ut och hittade Pricken inne ihuset alldeles sotig. På tal om dina funderingar över kändisar häromdagen, så var grannen Lasse Lönndahl. :-)
    Han blev inte ett dugg arg över allt sot som Pricken spridigt runt utan var bara glad att han mådde bra.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, oj, det var ett riktigt drama. Lasse Lönndahl verkar vara en trevlig prick. Numer kanske han inte orkar jobba så intensivt.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Idag är det inte jag som är på bilden. Min kompis, Liam, flyttade till ett eget hem för några daga...