tisdag 19 maj 2015

KattenRubina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Rubina på Södertälje Katthem.

Såna här dagar, när det regnar ute, blir man extra glad över att man får vara inomhus. Många av mina kompisar har inte den turen. De får traska omkring där ute fast det är vått och kallt.

Det bästa är så klart att man får ett alldeles eget hem, där man får kärlek, mat och omvårdnad hela livet. Kanske får jag det en dag, det vet jag inte ännu. Blogghjälpen har sagt att det kommer bli så, för innan dess ger vi inte upp.

När man köper en katt från ett seriöst katthem, är det många saker man ska tänka på. En del tycker det är dyrt att betala 1400 kronor för en katt, som det kostar hos oss. Men då ska man veta att vi är vaccinerade 2 gånger vilket kostar ca 350-450 kr per gång, chip- och/eller öronmärkta ca 250-600 och alla vuxna katter är kastrerade, ca 700-900 för hankatt, 1200-1500 för honkatt. Därtill kommer att vi fått mat, kattsand och inte sällan veterinärvård, eftersom många av oss är i dåligt skick när vi kommer.

En del skänker bort sina katter. Det tycker vi är väldigt dumt. Vi tycker att ett pris visar att vi har ett värde och om man inte tycker det ska man nog inte ha en katt.

Några andra som säljer katter gör det via Blocket . De har blivit mycket bättre än de var från början. Man kan inte längre skänka bort en katt på Blocket utan det minsta man ska betala är 500 kronor. Fast vi är värda mycket, mycket mer.

16 kommentarer:

  1. Jam, det finns många människor som inte förstår vad allt detta kostar som du räknar upp.
    En katts kärlek till sina egna människor finns det inget för högt pris på.


    Ozzy

    SvaraRadera
  2. Det är inte fråga om att du KANSKE kommer att få ett hem en dag - du KOMMER att få det! Tänk så underbart när du kan berätta det för oss via bloggen :-)

    SvaraRadera
  3. Maju visst kommer du att få ett alldeles eget hem en dag. Rätt som det är så kommer det en 2-bening som är den du väntat på. Ska bli roligt att höra när den dagen kommer.
    Sedan är det ju så att det kostar det du räknat upp och mer ändå innan ni får era egna hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym, tänk att det är flera som säger att jag kommer få ett eget hem! Otroligt.

      Radera
  4. Klart dina människor kommer! Alla är värda ett hem med kärlek och omtanke tycker vi.Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, jam, jag håller med er till hundra procent.

      Radera
  5. Husse köpte ju mig via tidningen, eller skulle köpt. För det visade sig sen att dom som hade mig inte ville ha betalt för dom hade så många kattungar redan. Dessutom var jag bara nio veckor, men när husse påpekade det så sa dom att om han inte tog mig så skulle dom ge mig till någon annan. Tänk så dumma människor det finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sippo, ja, det vimlar tyvärr av dom. Du hade tur i alla fall som hamnade hos just husse.

      Radera
  6. Klart du kommer att få ett alldeles eget hem! Du som.är så söt och rar! Matte säger att hon.gärna tagit hand om dig om det inte varit för mig (Micke) som håller stenhårt på att ingen kommer in i mitt revir....(men jag förstår inte vad matte pratar om..)

    Klart alla katter ska kosta! Det är ju mkt billigt från katthem med tanke på allt de fått. Dessutom ska man inte skänka bort katter, det betyder ju otur ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Micke och Molle, det är viktigt att vi kommer till nån där vi är välkomna. Om Micke inte vill ha fler kattkompisar måste man respektera det.

      Radera
  7. Det är självklart och bra att du och alla de andra katterna ska kosta pengar. Människorna ska veta redan från början att vi kommer kosta, precis som människorna själva gör. Det kostar att leva, för alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gustav, helt rätt! Det är inte gratis att ha en katt, inte ens de man får gratis är gratis i längden.

      Radera
  8. Vi tycker det är jamarkonstigt att folk tycker det är dyrt, det kostar ju ännu mer om man skall göra allt själv! Dessutom tycker vi att har man inte råd med dem pengarna så har man förmodligen inte heller råd att ta missen till vettisen om den blir sjuk, så då skall man nog inte ha katt.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, du skriver så klokt. Tänk om alla insåg detta.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...