måndag 27 april 2015

Katten Rubina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Rubina på Södertälje Katthem.

Idag har jag tagit lite semester igen. Fast en bloggkatt kan ju aldrig koppla av helt förstås.  Ansvaret försvinner ju inte för att jag tar semester.

På mina semesterdagar brukar jag fundera över saker och ting. Ibland är det roliga tankar, ibland inte.

Idag har jag tänkt en tråkig och en rolig tanke.

Den tråkiga är att det är så många människor som inte ID-märker och kastrerar sina katter. När det börjar bli sommar och varmt ute blir människor mer och mer villiga att vädra. De öppnar fönster och balkongdörrar. De tänker ibland inte på att en katt behöver en väldigt liten springa för att klämma sig ut - och fort går det också. Är katten då inte ID-märkt, registrerad och kastrerad, då kan flera olyckor hända. Tänk på det alla ni som har katt. Ni kan aldrig vara 100%-igt säkra på att katten aldrig smiter.

En rolig sak är att katter blir mer och mer uppskattade som husdjur. Trots att man läser många sorgliga historier om katter, så verkar antalet ansvars- och kärleksfulla kattägare öka. Förr gick det till exempel inte att försäkra sin katt. Det går alldeles utmärkt nu - något som alla ansvarsfulla kattägare vet.

Jag hoppas och tror att den dag mina människor kommer, så blir jag försäkrad ordentligt. ID-märkt och kastrerad är jag redan och katthemmet kommer se till och bekosta att jag blir registrerad på min nya ägare!


7 kommentarer:

  1. Jamar som du Rubina, alla borde försäkra sina katter och vara riktigt rädda om dom.
    För katter är familjemedlemmar lika mycket som skällisar.
    Och dina människor kommer en dag, det tar bara lite längre tid för vissa.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ozzy, Det är jätteviktigt att märka, registrera och kastrera oss!

      Radera
  2. Klokt jamat om både det ena och det andra. Bra att det är fler kattägare som tar ett bra ansvar för sin katt.Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, ALLA kattägare borde ta ansvar för sina katter! Det är ett måste.

      Radera
  3. Så mycket klokt du funderar på när du har semester! Vad bra det låter att det blir allt fler bra människor som bor med katter.
    Det där med att smita är ingenting för mig. Jag har bott i mitt hus i tretton år, och inte en enda gång har jag tänkt smita härifrån. Fast jag är förstås ändå allt det där du skriver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gustav, om man har ett bra hem där man trivs och är älskad finns det ju ingen anledning att ge sig av. Fast en del katter som är på rymmen är ju det för att de blivit skrämda av nåt - inte för att de vantrivs.



      Radera
  4. Jag är chippad och anmäld till registret och försäkrad det är jag det med :)
    Matte vet hur liten springa det krävs för en katt att smita ut; -)

    Tassklappar och Nosbuffar

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...