lördag 6 december 2014

Katten Pauline på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Pauline på Södertälje Katthem.

Jag har ägnat stora delar av dagen till att fundera över viktiga saker.

Först undrar jam hur det står till hos människor som kommer till ett katthem med en egen katt i en bur och kräver att katthemmet ska ta hand om katten direkt!

För det första är det så, att katthemmen i Sverige är ideella föreningar. De har alltså ingen "skyldighet" att ta hand om en enda katt egentligen.

För det andra är det så att eftersom det finns så många hemlösa katter i Sverige, är det främst de som katthemmen riktar in sig på att ta hand om.

Man räknar med att det finns 100 000 - 150 000 hemlösa katter i landet. De är hemlösa därför att ansvarslösa människor inte kastrerar sina katter och för att de överger dem.

Att det då finns människor som tror att dessa stackars hemlösa, frusna, hungriga ofta sjuka katter ska få vänta ytterligare på en plats på ett katthem, vara för att de ska tränga sig före i kön och slippa ta det ansvar som varje kattägare han - nämligen att ta hand om sin katt - är frustrerande för de som jobbar på ett katthem.

En engagerad person, Lena Lindell har skrivit väldigt bra om hur det känns när människor försöker lämpa över ansvaret för sina katter på oss. De nämner ofta att om katthemmet inte tar hand om katten så kommer den avlivas. De anför också ofta att "en död katt lider inte".

Då undrar jag:  ska man resonera likadant när det gäller människor som har det kämpigt och som ingen vill hjälpa?

Det samhället vill jag inte ha. Jag tycker vi ska hjälpa alla levande varelser till ett liv som är anpassat efter deras behov. Just vi som jobbar ideellt på katthem har valt att hjälpa hemlösa katter. Det ska vi fortsätta med, utan att katter ska ha ett dödshot hängande över sig så fort det börjar bli lite problematiskt.



4 kommentarer:

  1. Det är beklämmande hur somliga människor tänker! Att hota att avliva sitt husdjur är ju ren och skär känslomässig utpressning mot de volontärer på katthemmen som får ta emot dessa samtal om påhittade allergier, flyttar och andra skäl till varför uppringaren tycker att det är helt OK att avliva en frisk katt.
    För att avsluta med något trevligare så har jag dagsfärska hälsningar från Emil, alias "Översten". Han har nyligen opererats för ett problem i urinblåsan. Nu mår han bra, får ett specialfoder, stygnen är tagna och han har precis sluppit den förhatliga "tratten". Han spann i min famn och verkade både lugn och glad när jag träffade honom tidigare idag.
    Vänliga hälsningar från Charlotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Charlotte, jag blir så glad varje gång jag läser om människor som tar ansvar för sin matt, som Emils ägare gjort. Hoppas har snart bli alldeles återställd!

      Radera
  2. Tycker det har börjat bli mer och mer en trend i samhället nuförtiden - ansvarslöshet och omognad. Det är så synd när det går ut över levande varelser. Och nästan alltid är det just stackars katter som råkar ut för egoistiska, elaka människor som vägrar ta ansvar för sina handlingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marie, ja det är ingen trevlig utveckling precis. Hoppas det snart vänder så människor börjar ta ansvar för sina handlingar igen.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Idag får ni en bild på både Ubbe och mig. Jag ligger på min röda filt som jag fått av blogghjälpen...