måndag 1 december 2014

Katten Pauline på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Pauline på Södertälje Katthem.

Idag har jag tagit det lugnt efter helgens hårda arbete. Visserligen har jag fixat ett styrelsemöte så blogghjälpen visste vad hon skulle säga, men sånt sköter jag med vänstertassen numer.

Annars har jag läst en väldigt bra tidning idag. Den heter Land. Där står bl a:
De människor som har regelbunden kattkontakt får ökad nivå av oxytocin, ett av kroppens "må bra"-hormoner. De äldreboenden som skaffat en huskatt vittnar om att de äldre blir piggare eftersom de fylls av bra känslor i umgänge med katter. Samvaro med en katt minskar dessutom risken för hjärtinfarkt, stroke och psykiska åkommor.

Jag tror man kan lägg till många, många fler sjukdomar som man slipper om man umgås med oss katter.  Tycker vi borde bli uppskattade efter förtjänst!

17 kommentarer:

  1. Jag tror att det var på 80-talet som allergierna fullkomligt "exploderade" i vårt land... och nu efteråt tror många att det inte var så allvarligt, att många människor drogs med i ett slags masshysteri eftersom det blev onaturligt att känna sig sjuk öht. Och det är därifrån vården har fått sin dumma rädsla för allergier så att de inte släpper in djuren till de sjuka - fast åtskillig forskning visar hur bra det skulle vara! På vårt äldreboende Amnegården här i Gullspång bor det faktiskt två katter och en hund, och när matte hälsar på där uppe får hon alltid ta Belle med sig in... så det finns klokt folk i vården också, tack och lov!

    Kurr från Majsan, abbemissa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klosterkatterna, det har blivit ganska mycket hysteri krig allergierna. Tycker Amnegården skulle få vara föredöme för alla äldreboenden i Sverige.

      Radera
  2. Kom förresten på en sak till, som är bra med möten mellan djur och människor! Vår matte är ju aktiv i Djurskyddet Kristinehamn, och Djurskyddet Sverige arbetar tillsammans med barn och ungdomar i ett projekt som heter REDE - Respekt Empati, Djur och Etik. Där får barn och ungdomar lära sig att visa både människor och djur respekt och medkänsla, och det tycker jag är JAMARBRA!

    Tass igen från Majsan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Majsan, REDE är ett toppenbra projekt. Borde också finnas överallt i landet.

      Radera
  3. Vi katter är superbra helt enkelt! nosbuffar

    SvaraRadera
  4. Jam, doktorer borde skriva ut KATT på recept!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pelle, tänk vad mycket pengar som skulle sparas då!

      Radera
  5. Jag håller med Pelle! När man kan skriva ut motion på recept, borde man väl kunna skriva ut umgänge med katt också?
    Klokt av dig att vila litet idag, även om jag tycker att "fixa ett styrelsemöte" låter nog så avancerat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gustav, man måste ju vila lite mellan varven. Snart kör jag igång igen!

      Radera
  6. Jag och mina småkompisar Sparansa o Pantera är också VÄLDIGT duktiga på att hjälpa matte när hon försöker laga mat.... Jam från Jalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jalle, vad snällt av er. Tvåbeningar behöver ju all hjälp de kan få.

      Radera
  7. Tänk att dom ÄNTLIGEN har kommit på att vi djur har förmågan att få människor att må bra. Det har ALLA kattägare vetat sedan många hundra år!
    Pelles idé om "katt på recept" är toppen!
    Det är ju precis som kloka Gustav tillägger "skriva ut umgänge med katt också" Smart, hoppas att läkare tänker på det och inte bara på piller.

    Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjulia Huller om Buller, fast de flesta läkare verkar ju älska piller mer än katter. Trots att katter säkert skulle göra fler friska.

      Radera
  8. Cornelia, Svens lilla 'syster'2 december 2014 kl. 15:49

    Hej igen, Cornelia här! Glömde jama en viktig sak igår: Matte sa även att du å M e ett jamarstiligt par!!

    SvaraRadera
  9. På mattes jobb har dom en bra chef som genast tyckte det var en bra idé att jag följde med matte och hälsade på några av hennes vårdtagare förra året o tjuvstartade Kattens Dag.
    Ska visst snart få följa med igen till en tant som lite xtra Guldkant :)

    Tassklappar o Nosbuffar

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...