söndag 17 februari 2013

Katten Fortuna på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Fortuna på Södertälje Katthem.



Då fortsätter min deckare med sista kapitlet. De som inte följt bloggen tidigare kanske behöver bläddra tillbaka lite till 28:e januari och sedan läsa ungefär varannan dags blogginlägg.
Kapitel 11

Mysteriet med de mystiska spåren

En kriminalroman av den kända deckarförfattarinnan Fortuna G W Läckerkatt.

Nu när alla var ombord på kattikoptern var alla jätteglada. Plötsligt sa Oced: ”titta där nere på marken! Där linkar sparkgubben”. Alla tittade ner och såg gubben gå med hasande steg och kläderna hängande i trasor.

Alla katter skrattade. Ellep sa: ”såg ni hur jag rev sönder jackan på han?”. Oguh skarvade i: ”såg ni när jag måttade in en rak vänster rakt i skallen på han?”. Abmis jamade: ”jag slogde han också. Jättehårt. Jag har ont i tassen ännu”. Så räckte hon fram tassen med en liten snyftning till Oguh, som tittade på tassen och sa ”oj, oj så ont” (fast han såg ingenting egentligen). 

Så sa Fortuna, som plötsligt blivit allvarlig: ”men vart ska jag ta vägen nu. Ska ni släppa av mig nån annanstans där jag måste fortsätta att försvara mig hela tiden och leta efter mat, precis som förut?”

”Nä”, sa Oppis, ”det är nämligen så att vi ordnat plats åt dig på Södertälje Katthem. Där ska du få mat och all hjälp du behöver. Men just nu ska vi använda kattikoptern till det den är menad att användas till. Vi ska åka och samla upp en massa kompisar, sen ska vi ha PARTY! När partyt är slut, om många, många timmar, skjutsar vi dig till katthemmet. Där får du det bra i väntan på ett eget hem”.

Fortuna torkade en tår med tassen, sen sa hon ”Tack snälla ni. Vad skulle jag gjort utan Kattionella Inkattsstyrkan? Nu ska jag på fest för första gången på evigheter. Jag ska ha jättekul!”

Sen festade hela gänget hela natten ända tills det började ljusna ute. Då fick Fortuna skjuts till katthemmet och där bor hon nu i väntan på sitt alldeles egna hem!

Så slutar Fortuna G W Läckerkatts deckare "Mysteriet med de mystiska spåren.
 
(Är det nån som tycker det är konstiga namn i deckaren? Kanske ska ni läsa dem bakelselänges?).

9 kommentarer:

  1. Jag bara älskar den! Heja heja heja!
    Att sedan få plats på Södertälje katthem, det är ju bara det allra bästa i den här deckaren!
    <3 <3

    Nosgos och jubel och hurra!

    SvaraRadera
  2. Åh vilken bra deckare! Ett bra slut också som väl blir ännu bättre ganska snart när du får ditt egna hemma! Nosbuff

    SvaraRadera
  3. Vilket lyckligt slut. Tänk vilken tur för Fortuna att Kattionella Inkattsstyrkan kom och hjälpte till. *gladsvans*

    SvaraRadera
  4. Hurrjam vilken bra deckare! Det är den bästa bok vi någonsin har läst! Men oj vad spinnande det var ibland. Men tänk att den fick det bästaste slutet till slut.
    Du borde bli förkattare på heltid Fortuna!
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  5. Så bra att det slutade med Party!
    Fast jag är emot våld så liite synd om gubben var det. Men bara lite.

    SvaraRadera
  6. Fniss vi har kunnat läsa namnen baklänges till dom räta namnen framlänges :) Mjau
    *kuliga namn* du hittade på baklänges,
    Vilken tur att deckaren slutade bra iaf.

    Duktig författare du är.
    Du borde söka till ngn bokförlag, mjau

    Hoppas dina människor kommer snart

    Tass tass

    SvaraRadera
  7. Ojoj så spinnande det var. Skönt att det blev ett bra slut och att alla fick komma på party. Den här deckaren var en riktig klo-bitare och ibland stod nackhåren rakt upp. Majsans rygghår stod på ända så hon såg ut som en liten punkare. Vi tycker nog att Fortuna ska fortsätta med förkattandet så spinnande som hon skrev. Hon kan säkert tjäna ihop till många kattmatsburkar på det sättet.

    SvaraRadera
  8. Vilket bra slut :-) Hoppas det här inte är sista boken du skriver Fortuna :-)Jättespännande att läsa.

    SvaraRadera
  9. Det var en jamarbra bok du skrev Fortuna GW Läckerkatt! Vilket slut!! :D

    Jag tycker att du ska fortsätta skriva så kommer snart katthemmet vara självförsörjande!

    Nosbuffar

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Idag får ni en bild på både Ubbe och mig. Jag ligger på min röda filt som jag fått av blogghjälpen...