fredag 3 februari 2012

Katten Blitz på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Blitz på Södertälje Katthem.

 Ibland berättar ju jag om tråkiga saker. Som när två kissar som inte alls mådde bra blev dumpade utanför vårt katthem för några veckor sedan. Eller som jag skrev igår, att det är hemskt för alla katter som inte har nånstans att gå in nu när det är så kallt.

Jag hade knappt hunnit skriva det förrän jag var inne på Wikkis blogg och läste att två katter dumpats i transportburar utanför Örebro Katthem i 15 graders kyla igår! De mår inte heller bra.

Hur tänker människor som gör så? Åker de dit på kvällen och ställer burarna med sina katter och åker hem och äter middag sen? Smakar maten bra, tro? Eller går de på bio? Eller åker de hem och packar för de ska på semester dan därpå?

Jag begriper inte hur såna människor kan leva med sig själva efter att ha gjort nåt sånt. Jag skulle bara se de här katternas rädda ögon framför mig, vad jag än gjorde.

Har man en gång tagit ansvar för ett djur, då har man kvar det ansvaret hela djurets liv. Vi människor har ALLTID en valmöjlighet. Det har inte djuret. Särskilt inte om det ställs i en bur i 15 graders kyla utanför ett katthem. FYYYY för såna människor.

22 kommentarer:

  1. Man blir så ledsen när man hör sånt. Jag skulle vilja sätta dom som gör så i bur utomhus i -15 grader och lämna dom. *fräääs*

    =^.^=

    Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjulia Huller om Buller, jag känner likadant. Och inte skulle de få nån toalåda heller så de var tvungna att sitta i det de gjort så de frös ännu mer.

      Radera
  2. Förstår inte hur de tänker, eller om de tänker alls. Min matte matade en ung kissepojke förra vintern har hon berättat. Den var utkastad i januari/februari, då när det var sååå mycket snö och såå jättekallt. Ingen visste vem han hörde till och ingen ville ha honom, så han bodde här i huset tills han kunde flytta till en ny husse som älskar honom. Han flyttade visst bara in en dag. Matte tålde honom inte, konstigt nog. Han luktar trevligt, de träffade honom i förra veckan igen. Han ska komma hit på semester har matte sagt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pelle, det var snällt av matte att ta tass om den lilla kissen. Skönt att han fått det bra hos en ny husse som älskar honom. Trots allt finns det snälla tvåbeningar!

      Radera
  3. Vi förstår verkligen inte hur man kan vara så grym mot sina familjemedlemmar. Undrar verkligen hur de tänker eller snarare inte tänker..Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, jag tror aldrig vi som älskar våra (och andras) katter kan försåt sånt här beteende.

      Radera
  4. Måste vara en STOR miss i tillverkningen av dessa människor! Hjärnan kom nog inte med. Eller så fick den inte plats, för någon tankeförmåga har de ju uppenbarligen inte. Empati och vördnad för andra levande individer vet de inte vad det är.
    Fyyy, så ledsna vi blir.
    M & V

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mozart och Vincent, nog har nån missta nåt väsentligt i tillverkningen av dessa människor. Det verkar som om varken hjärna eller hjärta blev som det skulle.

      Radera
  5. Vi fräser av ilska åt såna där dummisar. Husse skulle vilja låsa in dem i ett frysrum tills de nästan frusit ihjäl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sippo, ja det är nog fler som känner som husse. Det är ju nästan vad de utsatte katterna för.

      Radera
  6. Vi finner det ofattbart, det går inte att förstå människans grymhet... :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linnsen, nä, man varken kan eller vill förstå sån grymhet.

      Radera
  7. Svar
    1. Gustav, såna människor skulle absolut behöva din klokbok. Fast jag vet inte om de skulle förstå vad som stod?

      Radera
  8. FY FARAO vilka hemska saker som händer med djur ibland :(:(
    FRUKTANSVÄRT är namnet, som Gustav jamar

    Tass tass

    SvaraRadera
    Svar
    1. M, C, T, S man undrar om såna människor har nån hjärna eller nåt hjärta överhuvud taget?

      Radera
  9. Dom som gjorde det kan ju knappast ha nåt samvete alls ??!!
    FY FABLARS vilka IDIOTER = MORR , FRÄÄÄS o MORR igen !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kjelle Bus, det verkar som om det mesta saknades hos såna människor.

      Radera
  10. Jag ryser när jag läser något sådant här. Man kan verkligen undra hur människor är skapta som kan göra något sådant här. Kan de verkligen leva med sig själva efteråt eller är de så urbota dumma att de inte begriper vad de egentligen gör? Jag hoppas verkligen på en utbyggd djurpolis och ordentliga lagar om märkning och kastrering av alla katter som inte går i avel så att vi får slut på detta med oönskade katter... En katt har rätt att få vara önskad och älskad! - men... - det finns ju människor som är grymma mot barn också... Det är så hemskt och så omöjligt att förstå hur sådana människor är. Skönt i alla fall att katterna är inomhus nu.

    Kram från gammelmatte Gitte, som vinkade från vägen då vi åkte förbi där Kattson bor....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gammelmatte, vi förstår inte heller hur man kan leva med sig själv när man gjort nåt sånt. Jag hoppas också på en utbyggd djurpolis och på människor som ser till att lagarna följs också. Synd att ni inte tittade in när ni åkte förbi!

      Radera
  11. Vi förstår inte heller hur man kan överge någon sådär - de kan ju inte veta att någon tar hand om dem. Vi blir rasande och hoppas egenligen att vi aldrig träffar på någon sådan människa. För vi hade gjort oss olyckliga... Det gäller ju inte bara katter - man "dumpar" människor också. Låter dem leva utan tak över huvudet bara för att de har problem av något slag. Hundar råkar illa ut. Barn misshandlas och missbehandlas. Hur en del människor är funtade, begriper vi inte :(
    nosgos å söndagsgottisar
    Maurice & Kajsa

    SvaraRadera
  12. Vi läste också om det och konstaterade än en gång att man aldrig upphör att förvånas över människors grymhet och fullständiga brist på empati. Och precis som Maurice och Kajsa jamar så ger detta tyvärr också en fingervisning om hur man behandlar människor. VARFÖR gör man så här?
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...