lördag 28 januari 2012

Katten Blitz på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Blitz på Södertälje Katthem.

Som ni vet är man ibland tvungen att stänga av ett tag för att fundera över saker och ting. Det har jag gjort idag. Man tänker väldigt bra här när det är lugnt mitt på dagen.

Först har jag tänkt på vad en av min bloggkompisar, Gustav sa i en kommentar. Han hade sett en annons på Tradera där man tydligen auktionerar ut katter. Vi har letat men inte hittat annonsen, och vi hoppas verkligen att det inte var en riktig katt, utan en leksakskatt eller porslinskatt. Annars är det alldeles bedrövligt dåligt och borde uppmärksammas och kommenterar.

Sen har jag tänkt på en sak till. Ofta, alldeles för ofta, komme ju tvåbeningar på att de ska omplacera katten de tagit hand om för att "de inte har tid med katten". För det första tycker jag man ska tänka efter INNAN man skaffar katt om man har tid med den. Om man senare kommer fram till att man inte har det, tycker jag man ska tänka efter om det verkligen är katten som ska bli den som skapar mer tid åt en. Kanske behöver man inte gå på alla de där kurserna, kanske behöver man inte gå ut och roa sig så ofta, kanske behöver man inte resa så mycket, kanske behöver man inte jobba så mycket, kanske ska man rent av skaffa ett annat jobb? Ett annat liv? Ett liv där det finns tid och plats för katten?

20 kommentarer:

  1. Uschjam så läskigt det låter om den där auktionen. Vi hoppas verkligen att det bara var på skoj, även om det inte är roligt.

    Visst är det knasigt att folk så lätt väljer bort kissen istället för något som är onödigt. *suckar* Vissa människor verkar sakna sunt förnuft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sippo, visst hoppas vi det var på skoj fast det inte var roligt. Tyvärr är det ganska många människor som saknar sunt förnuft. Synd bara att de ska skaffa djur.

      Radera
  2. Vi jamar med dig Blitz, tänk efter innan! Matte som tycker det är så bra med oss, hon mår mycket bättre sen vi kom hem, tar det lugnt och ägnar sig åt viktiga saker som gos, bus och vila! Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, klart att matte mår bättre när ni finns hemma. Men en del tvåbeningar förstår inte sitt eget bästa. Och inte kattens heller, förstås.

      Radera
  3. Så rätt du har i det du skriver. Naturligtvis borde man tänka igenom ett så viktigt beslut som det är, att ta ansvar för en annans varelses liv och välfärd. Det gör ont att höra, att någon inte har "tid" för sitt djur längre. Många gånger kanske det är viljan som inte riktigt finns där? :( Kurr och burr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Findus, Isak Och Rasmus, det är säkert så att viljan "har försvunnit" många gånger. Men jag tycker inte man har rätt att tänka så kortsiktigt när det gäller en annan varelses liv.

      Radera
  4. Jag jamar med dig kompis! Man borde alltid tänka till och inte se oss katter som utbytbara ting som man bara gör sig av med då man inte längre har tid eller viljan att ha oss kvar.

    Jag är själv en såndär katt som skulle avlivas då jag var en odåga och i vägen och inte alls platsade i deras liv. De hade fina saker men lät mig bo och leva i ett pyttelitet utrymme och aldrig ens komma till stickisen och inte ens blev avmaskad fast jag var ute och mötte massa konstigt (som jag nu fått höra hade varit bra) och jag fick dessutom småttingar.. Jag var inte alls omtyckt och fick vara ensam och rädd vart jag än bodde tills den dagen då någon speciell kom och hälsade på mig och tog med mig hem.. Såklart testade jag henne och rymde och jag vet inte allt men hon gav inte upp mig.. Hon blev istället min mamma :D. Jag önskar alla vore som min mamma. Hoppas du får en finis till tvåbening också kompis! :)

    Och den där auktionen du berättade om.. Det är nog inget ovanligt är jag rädd.. Det finns tvåbeningar till allt *ryser*

    Nosbuff och Mjölkisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rebellen, jag tänker precis som du. Tyvärr finns det många, alldeles för många som delar vårt öde. Det är inte troligt att varken du eller jag hade levt om det inte funnits några människor som både kan tänka längre än deras nosar räcker och kan koppla in hjärtat i tänkeriet också.

      Radera
  5. Tror du har helt rätt där! Många går på någon känsla att skaffa en söt kattunge utan att tänka på att en söt kattunge växer upp och blir en mogen katt en dag. Miss-tänker att det är först då det upptäcks att man inte har tid med sin katt mer. :(

    Nåjam, jag tror att vi med våra bloggar kanske får andra att se att vi inte är saker utan levande, tänkande och kännande varelser!

    Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nea, det är precis så det är. Så länge man är kattunge är man SÅÅÅ gullig, men när man vuxit upp är man plötsligt inte gullig längre. Fast som tur är finns det många människor som tycker att vi bara blir gulligare och gulligare också.

      Radera
  6. Jag tror faktiskt att det där med att inte ha tid bara är en dålig bortförklaring. Det var nog helt enkelt inte som de trodde att ha en katt. Synd bara att de inte tänkte till innan. Men tyvärr finns det ju de som borde ha gjort det innan de skaffade barn också. Det borde finnas någon kurs som alla tvåbeningar var tvungna att gå där de fick lära sig tänka.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, fast en sån där kurs skulle nog blir övertecknad direkt är jag rädd. Det är så många som skulle behöva lära sig tänka.

      Radera
  7. Jag håller med Alice. 2-beningar handlar ofta först och tänker se'n och när det då handlar om något så ömtåligt som ett barn eller ett djur då går det inte särskilt bra. Vi vet ju att trots att våra mattar har tass om hela 8 katter just nu med jourkatten inräknad, så har de tid till både gos och lek och det just bara för att de sätter vår väl framför allt annat. Inte är de ute på allt möjligt hela tiden. Nej, de är för det mesta hemma hos oss. Fast ibland blir någon av dem tvungen att åka iväg - som nu gammelmatte, som måste åka på begravning eller när hon måste ligga på sjukhus - men då tar den som är hemma tass om alltsammans de dagarna och sedan när den andre kommer hem, så tar hon det största ansvaret en tid så att matte får vila.. - och de tycker att det fungerar bra för dem och att det fungerar för oss kan vi intyga.

    Tass från Majsan, f.d. hittekatt numera klosterkatt
    mattar och övriga katter hälsar så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Majsan, tänk om alla var som era mattar istället för de där som bara kastar ut eller gör sig av med sina katter. Det är klart att man inte kan begära att ens tvåbening är hemma jämt, men har man tagit hand om ett djur måste man ju planera in det i tillvaron också. Man kan inte bara åka utan att ordna det för djuret och man behöver kanske inte åka bort så ofta som en del gör?

      Radera
  8. Matte säger att hon inte skulle klara sig utan oss katter.
    Förstår inte varför vissa tvåbeningar inte tänker sig för INNAN dom skaffar djur överhuvud taget :(:(???
    Djur-körkort skulle införskaffas, då skulle nog dom däringa tvåbeningarna som inte tänker sig för, Tänka både en och två gånger innan dom skaffar katt t.ex.

    Tass tass

    SvaraRadera
    Svar
    1. M, C, T, S, det är klart att hon inte skulle klara sig utan er. Ett djurkörkort vore ju toppen. Då skulle tvåbeningarna tvingas tänka lite innan de skaffade ett djur.

      Radera
  9. Hoppas verkligen att den där aktionen är bortplockad om det nu var en livs levande katt !!
    Tycker oxå att 2-benta ska tänka efter FÖRE och om nu tiden inte räcker till så räknar du ju upp ett antal andra bra sätt att få mer tid än att göra sig av med sin katt !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kjelle Bus, det finns nog mycket man kan ta bort ur sitt liv utan att katten blir lidande. Bara man tänker efter och om den goda viljan finns där.

      Radera
  10. Vi hoppas också att annonsen inte handlade om en riktig katt :-(
    Ja kollar man runt på annonsidorna så kan man hitta mycket ledsamt.
    Såg tex en som sålde sina illrar för illerintresset svalnat. Den personen kan ju inte direkt älskat sina djur..
    Har själv en annons på blocket att vi vill skaffa en Afrikansk pygméigelkott och fick ett mail av en kille som skrev att de skaffat hund och att de därför skulle sälja sin kotte. Varför kan jag inte förstå, bytte han ut kotten mot en hund elr vadå?! Kan man inte ha båda undrar ju jag.

    Sen har du ju så himla rätt i att det går ju att göra en massa förändringar i sitt liv för att ha mer tid för sin kisse :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kattfamiljen, för både mig och blogghjälpen är det fullkomligt obegripligt att man kastar ut ett djur för att skaffa ett annat. De måste ha nåt allvarligt fel i känslolivet som gör så.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Idag har jag tänkt på alla katter som drabbas av krig. Det är så klart hemskt för alla mänskor ock...