torsdag 29 december 2011

Katten Dina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Dina på Södertälje Katthem.

Snart ska det bli smällisdag har jag hört. Jag undrar varför tvåbeningar måste ut och smälla när det blir ett nytt år. Blir året bättre då? 

Eftersom många djur blir rädda av smällare tycker jag redan det är ett skäl att avstå från dem. Och då jamar jag inte bara om katter och skällisar, utan även om de många djur som lever vilt. Tror inte de heller uppskattar att det plötsligt börjar smälla och lysa på himlen när de kanske ligger och sover.

Sen flyger det ju omkring en massa skräp i naturen också. Sånt som inte borde finnas där.

I bl a Falkenberg har man fattat beslut om att alla som ska använda smällare måste ha tillstånd, och det ska ansökas om 7 dagar i förväg och kostar 700 kronor att söka. Jag tycker alla kommuner i hela landet borde ta efter Falkenberg.

Sen tycker jag också att de som är beredda att lägga flera hundra- eller tusenlappar på smällare skulle sätta in de pengarna på ett katthems konto istället, eller på nåt annat ställe där pengarna kommer till nytta och inte bara går upp i rök.

24 kommentarer:

  1. HURRA för den kommun, som tar betalt för smällartillstånd!Och för att de KRÄVER tillstånd!
    Ett HURRA till - och det går till butikskedjan WILLYS. De har beslutat att inte sälja smällare och raketer i sina butiker!
    Vi hoppas, att de får många nya kunder pga det braiga beslutet!
    Tasskramar
    M & V

    SvaraRadera
  2. Bra idé med att sätta in pengar på katthemmen istället för att lägga dem på smällare. Hoppas att det inte blir så mycket smällande i år, NOsbuff

    SvaraRadera
  3. Jamarbra ide att skänka bort pengarna istället! Det är så jamarotäckt med smällare! *morrhårsdarr* Här i stan måste man också söka tillstånd sen flera år tillbaka, men tyvärr är det nästan ingen som följer det. *fräääs*
    Du får hälsa blogghjälpen att idag slog jag gosrekord - jag låg över en halvtimme i mattes knä och somnade till och med en stund. Det var jamarmysigt. Jag har nog legat max 10 min innan i taget.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  4. Jamar fullständigt med dig Dina !
    Onödigt till tusen är det med smällare o rakketeter !!!

    SvaraRadera
  5. Vi får hoppas att det inte blir så mycket smällande och oljud, för vår kommun gör tyvärr inte som Falkenberg. Förut brydde vi oss inte så mycket, men då bodde vi så högt upp så att det inte hamnade alldeles utanför. Det är i alla fall jättesynd om alla som blir rädda för de höga och plötsliga oljuden. Kurr och burr.

    SvaraRadera
  6. Här har det smälts i flera dagar redan. Alldeles nyss på gatan utanför mitt hus. Jag har inget vetenskapligt bevis för det här, men jag tror att det nästan är bara människor av hankön som håller på.
    Att göra som Falkenberg är nog enda chansen att få slut på allt småsmällande. *applåderar*

    SvaraRadera
  7. Kloka ord som vanligt Dina. Som tur är så är mina missar inte rädda när det smäller men vet att det finns måååånga andra djur och människor som är det. Falkenberg har verkligen gjort ett klokt beslut i smällarfrågan. Såg även att en del mataffärer som tex willys och någon Ica maxi hade tagit beslutet att inte sälja smällare alls :-)

    Tänk att de snart är dags för dig att flytta hem till din husse :-)
    Kommer sakna dig här på bloggen samtidigt som jag ser fram emot att lära känna nya bloggkatten :-)
    Hoppas du, blogghjälpen och dina kompisar på katthemmet får ett bra nyår utan massa dummisar som smäller smällare och fyrverkerier.

    SvaraRadera
  8. BRA Jamat, Dina
    Vi undrar oxå varför det ska smällas hela tiden varje gång det blir nytt år??
    Dom däringa pengarna kan sättas in på ngt bra konto, så dom inte brinner upp.

    Håller oxå jamars med, att man ska göra som dom i Falkenberg, ansöka om tillstånd!

    Tass Tass

    SvaraRadera
  9. Mjau, vi har ju glömt en sak :(
    Mimmi fyller år på nyårsafton!
    Så jamars välkommen på födelsedags supé på våran blogg då.

    Tass tass

    SvaraRadera
  10. Klokt sagt Dina!
    Matte har länge undrat om inte alla pengar folk lägger ut på raketer och smällare kunde användas på bättre sätt.
    Hade varit toppen om pengarna gavs till katthemmen och till andra ställen, där de behövs och gör nytta!

    =^.^=

    Nosgos

    SvaraRadera
  11. Kloka ord från en klok katt! *tassarna upp*
    Vi tycker att man borde göra precis som du.
    Smällarkalaset är helt och fullt onödigt!

    Lasershow säger mamma, man borde ha istället ;-)

    Nosgos och Tass

    SvaraRadera
  12. På senare år har matte börjat fundera över inte bara hur rädda djuren blir, utan vilken enorm kostnad det är med exempelvis Örebro stads enorma fyrverkeri som håller på i en kvart och lyser upp himlen så att det nästan syns till månen. Vad kostar detta spektakel tro?? Säkerligen 4-500 tusen som bättre hade kunnat användas i äldreomsorg, skola och djurhem...

    Matte ryser vid tanken på de bortslösade pengarna och får ångest... även om det naturligtvis är vackert den där ynka kvarten som det lyser. Men inte till den kostnaden tack!

    Puss på nosen Dina! ♥

    SvaraRadera
  13. Mozart och Vincent, visst är det bra att det äntligen verkar komma en reaktion på alla smällare. Tänk en tyst nyårsafton...

    SvaraRadera
  14. Dui och Deco, för om man sätter in pengar ppå ett katthem så gör det nytta länge!

    SvaraRadera
  15. Alice, vilket bra år det blev för dig - gosrekord! Grattis. Nästa år kanske du blir en riktig knäkatt, precis som jag.

    SvaraRadera
  16. Kjelle Bus, vi katter skulle aldrig komma på nåt så dumt.

    SvaraRadera
  17. Findus, Isak och Rasmus, Hoppas ni inte störs i år heller, trots att ni nu bor närmare marken. Nästa år kanske det blir förbud i flera kommuner mot smällare.

    SvaraRadera
  18. Gustav, dina teorier stämmer nog. Hoppas varken du eller dina grannkompisar blir rädda.

    SvaraRadera
  19. Kattfamiljen, nästa nyår firar jag nog inte här på katthemmet. Tänk vad kul husse och jag ska ha då!

    SvaraRadera
  20. M, C, T, S jag tycker också de skulle tvingas söka tillstånd, de som ska smälla. Och det skulle kosta ordentligt!

    SvaraRadera
  21. Hjulia Huller om Buller, visst vore det mycket bättre om smällarpengarna skickades till katthem. Men vi får jobba vidare på det.

    SvaraRadera
  22. Rebellen, lasershow låter jamarbra. Vi har laserpekare här på katthemmet och de låter inte alls.

    SvaraRadera
  23. Linnsen, jag är rädd att du nog kan lägga till en 0:a ppå priset för fyrverkeriet. Det är inte ens billigt.

    SvaraRadera
  24. Ett jam i rättan tid! Vad är en smällare mot ett räddat kattliv??
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Idag har jag tänkt på alla katter som drabbas av krig. Det är så klart hemskt för alla mänskor ock...