onsdag 28 december 2011

Katten Dina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Dina på Södertälje Katthem.

 Nu har det snart gått ännu en dag och det betyder att det är ännu en dag närmare flytt för min del. Efter nyår kommer husse hem från sin resa och då ska han hämta mig. Och min matta förstås!

Fast en sak bekymrar mig, och det är alla mina kompisar som ännu inte fått nåt hem. Det konstiga är, att så fort vi lägger ut våra kattungar på hemsidan så får de hem nästan genast. Det är ju bra för dem, men jag kan inte förstå varför man inte kan ta en vuxen katt. Det är ju en sak om man redan har en vuxen katt hemma, och den kanske har lättare att acceptera en kattunge, men annars är det ju faktiskt så att kattungar väldigt fort blir vuxna. Då kan man väl ge en vuxen katt ett hem direkt? Men då säger en del att kattungar är så söta. Precis som om inte vi vuxna katter är det? Visst är det konstigt ibland.

23 kommentarer:

  1. Det är hur konstigt som helst! OM inte vi fanns här skulle matte låtit sig tas om hand av vuxna katter. Men nu finns vi ju här redan, tack och jam. Men jag är glad att åtminstone du får en människa snart. Alldeles jamarglad!

    SvaraRadera
  2. Förstår att du längtar tills husse kommer, det är inte många dagar kvar nu. Visst är det konstigt det där med kattungar, vi tycker att alla katter är lika fina och söta och förtjänar ett eget hemma.Nosbuff

    SvaraRadera
  3. Skönt att det är en dag närmare till att din husse kommer och hämtar dig.
    Jag har också undrat varför kattungar alltid tingas först. Är inte vi vuxna katter värda något, eller? *slokörad*

    SvaraRadera
  4. Nu kommer det gå fort och innan du vet jamet av så kommer husse och hämtar dig och mattan.
    Ja visst är det konstigt med kattungar. Som matte säger att visst är de bedårande söta, men det är ju faktiskt alla katter. Sen är det tyvärr inte alla som tänker på att det är mycket jobb med kattungar för de kan vara ganska så vilda och har ner saker. *sneglar på småbrorsorna* Det är inget man skall skaffa om man är rädd om sina möbler och andra saker. Hoppas alla som bokar kattungarna tänker till flera gånger innan, ja alla som bokar en katt överhuvudtaget naturligtvis!
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  5. Åh kompis! Jag är så glad för din skull.

    Jag undrar också varför vi andra inte får lika lätt hem, för vi är ju inte sämre för att vi har några år på nacken. Nä fy jamars vilka tokerier! Här valde mamma tre som inte var kattungar när vi kom och som hade jobbigheter bakom oss. Och hon har aldrig ångrat det men får ofta slåss för att folk ska förstå hennes beslut. Minsta syrran var kattunge och lämnad sommarkatt när hon kom hit och hon har varit undantaget. Jag önskar alla fick samma chans som oss. Mamma säger att kattungar väljs först för att dem sägs vara så mycket lättare och söta och små, fast jag tycker då rakt inte det borde vara det som styr.. Man ska välja med hjärtat.. Inte med ögonen.. Kattungar blir också större.. Så är det ju bara..

    Vet du kompis, vi är skyggisarna som tagit mamma med storm.. Det borde folk ha i åtanke istället för att vi var lite äldre när vi dök upp ;)

    Nosgos och Tass

    SvaraRadera
  6. Mjau, det är ju så kort kort tid kattungarna är små söta dunbollar - sedan är vi stora skönheter väldigt länge istället. Jag önskar att fler vågade adoptera kattpensionärerna, de är coola och lugna och belevade! ♥ NosPuss Wikki

    SvaraRadera
  7. Hej Dina, och grattis till ditt nya hem. Det kommer säkert att gå jättebra! Jag tycker att det vore smartare att adoptera en vuxen katt än en kattunge. Den vuxna har ju hunnit utforma sin egen karaktär och personlighet - kattungen är ett oskrivet kort.
    Just nu är jag i Beirut och idag träffade jag en söt arabisk kattjej. Det är portvaktens katt som sägs vara skygg. Men när jag hukade mig ner och pratade med henne kom hon fram och gosade med mig. Antagligen är min "kattiska" bättre än min arabiska. :-)

    SvaraRadera
  8. Hej Kära Dina!
    Klart att vi vuxna katter är precis lika fina/söta som kattungar, inget jam om det.
    Vi önskar ibland att dom däringa tvåbeningarna kunda ta hand om oss vuxna oxå, som finns på katthemmen runt om landet.

    Hoppas dagarna går fort nu till din husse kommer och hämtar dig till ditt egna hem.
    Spinnande det låter.

    Tass Tass

    SvaraRadera
  9. Det är jamarkonstigt!
    Kan ni inte ta bilderna på hemsidan och förminska alla? *fniss*
    Oj, vad telefonen kommer ringa då!
    Husse har inte en dag ångrat att han lät oss flytta in hos honom, fast vi var stora. :-)

    SvaraRadera
  10. Jamar med att det är jamarkonstigt det där att folk inte vill ha vuxna katter ??
    Jag var drygt 6 månader när jag flyttade hem till mina 2-benta för jag hade liksom blivit över från min kull av flera orsaker.
    Matte o husse tyckte bara det var skönt att jag inte var liten o pipig :)

    SvaraRadera
  11. Hej Dina

    Har din julklapp kommit än??

    Kattungar är ju jamarsöta, men de är ett pyssel att hålla på med och de far ju runt värre än stormen därute, det kanske man borde tänka på också utöver den där sötheten... :/

    Skönt att husse kommer snart!

    SvaraRadera
  12. Gustav, jag är också glad att du finns där du är!

    SvaraRadera
  13. Dui och Deco, visst är vi lika fina fast vi är vuxna? Konstigt att inte alla fattar det.

    SvaraRadera
  14. Sippo, både du och jag vet ju att vi är lika mycket värda allihop. Att vi har några år på tassen gör oss ju bara ännu mer kattraktiva.

    SvaraRadera
  15. Alice, det är just det jag är orolig för - att man inte tänker igenom vad man ger sig in på när man skaffar kattungar. De kan vara ganska jobbiga.

    SvaraRadera
  16. Rebellen, både jag och blogghjälpen blir alldeles varma om hjärtat när vi läser sånt som du berättar. Klok matte ni har!

    SvaraRadera
  17. Wikki, det är konstigt att inte fler uppmärksamma kattpensionärerna. De har ju redan utvecklat sin personlighet i regel och man vet lite om deras sätt. En kattunge vet man inte lika mycket om.

    SvaraRadera
  18. Charlotte, visst är det jamarbra att kattiska förstås i hela världen. Den här Beirutkatten var nog glad över att få nån som förstod vad den sa.

    SvaraRadera
  19. M, C, T, S visst är vi vuxna katter också fina. Inte behöver man skaffa en unge för att tycka om en katt heller.

    SvaraRadera
  20. Max och Måns, det var en fiffig idé. Ska jama med blogghjälpen om saken. Och jag tror att en RIKTIG husse eller matte älskar sin katt oavsett ålder, kön eller utseende.

    SvaraRadera
  21. Kjelle Bus, en riktig husse eller matte ångrar aldrig att de tagit hand om sin katt. Men så finns det ju en massa andra som tycker att deras katter ska se ut på ett visst sätt. Det är de som oroar.

    SvaraRadera
  22. Linnsen, blogghjälpen har fått meddelande om att det kommit ett paket till katthemmet, men efter det som hänt i hennes eget liv, så har hon inte haft möjlighet att vara på katthemmet på flera dar. Kanske hinner hon dit i morgon.

    SvaraRadera
  23. Vi förstår inte heller det där med kattungevurmen. Missförstå oss inte, de är ju underbara, men en vuxen katt har ju så mycket mer att ge. Och så slipper man allt nattbus och andra besvärligheter :-)
    Förstår att du längtar till flyttdagen, snart är det dags... :-)
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...