måndag 14 november 2011

Katten Dina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Dina på Södertälje Katthem.
 
Så nu bodde jag alltså på katthemmet igen. Alla var snälla mot mig där och ingen var rädd för mig. Det hade ju varit konstigt om nån var det, för jag är en snäll katt. Det är bara om jag blir vettskrämd som jag inte har riktig koll på vad som kan hända. Då gör jag som nog alla katter i en trängd situation kan göra, jag slåss för livet och då är vilka medel som helst tillåtna tycker jag. Fast det är sällan vi katter behöver slåss för livet, i alla fall inte om vi hamnar hos snälla människor.

När jag varit tillbaka nån vecka kom katthemmets snälla vettis tillbaka till mig och satte mig i knäet. Så tog han först av tratten, sen hade han en liten sax i handen. Han rörde vid nosen lite grann, sen rörde han vid såret ovanför ögat och till sist rörde han lite på baktassen. Sen satte han ner mig och sa att jag varit duktig. Jag förstod ingenting men satt och väntade på att de skulle sätta på mig tratten igen. Fast de gjorde de inte. När jag kände med tassen på nosen så kändes det inte så där stickigt som det gjort tidigare. De sa att vettisen ”tagit stygnen”. Märkliga saker de gör ibland.

Nåjam, nu var det bara att vänta på ett eget hem. Ni kanske tror att jag bara bott i ett tokigt hem i mitt lilla liv? Men jag har mer att berätta. Det ska jag göra i morgon.

20 kommentarer:

  1. Ingen katt borde vara tvungen att slåss för sitt liv. *stampar*
    Vettisen verkar ju vara en jättesnäll människa, trots alla stick.

    SvaraRadera
  2. *Maurice fundilerar över alltihop och ryser. Han har nog aldrig riktigt förstått vad hemskheter en liten kisse kan råka ut för.

    SvaraRadera
  3. jamar som Sippo och stampar med tassen att INGEN misse i hela världen ska vara tvungen att slåss för sitt liv !!!

    SvaraRadera
  4. Oj, nu är vi nyfikna ända tills imorgon!
    Nosbufffar till dig, söta Dina!
    M & V

    SvaraRadera
  5. Men vad allt har inte du varit med om?? Blir det ÄNNU MER? *undrande*

    SvaraRadera
  6. Vi håller med föregående jamare. Vad duktig du var som satt så fint hos vettisen, skönt att slippa tratten. Nu undrar vi verkligen.. Puss på dig sötnos

    SvaraRadera
  7. Blir man vettskrämd, så tänker man ju bara på att ta sig ur den situationen och då kan försvara man sig, det säger sig självt. Lilla goa, sociala Rasmus bet och klöste matte i somras när han blev riktigt rädd för att selen hade slingrat sig som en tvångströja på honom och matte inte ville släppa honom på grund av en vovve som fanns i närheten. Då kan den snällaste katt göra saker de aldrig annars gör, men man kan inte bedöma uppförandet efter en enstaka sådan händelse. Det låter som om du varit med om mycket redan i ditt liv. Nu undrar vi också... Kurr och burr.

    SvaraRadera
  8. Ingen misse skall behöva bli så rädd att den får kämpa för sitt liv! Sen kan det ju hända olyckliga saker som när Stationskatternas Rasmus blev så rädd i somras, men då måste man som matte/husse förstå varför. Hoppas att din gamla matte aldrig mer skaffar en katt! Nu blev vi också jättenyfikna här över vad du mer har varit med om.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  9. O.O
    Men lilla missen, kommer det hem No 2 ??
    [ryser]

    SvaraRadera
  10. MEN Dina då, vad är det nu som händer, Nyfikna!
    Stackare. Undrar om vi kan sova nu??

    SvaraRadera
  11. Sippo, vi tycker vår vettis är den både bästa och snällaste. Han skulle aldrig göra så vi måste slåss för våra liv.

    SvaraRadera
  12. Lillies lya, lyckliga Maurice. Ingen katt borde ha de erfarenheter jag och många av mina kompisar har.

    SvaraRadera
  13. Kjelle Bus, du har så rätt. Alla katter borde bli väl omhändertagna.

    SvaraRadera
  14. Mozart och Vincent, vad kul att ni är nyfikna på min lilla berättelse.

    SvaraRadera
  15. Gustav, jaa - det blir ÄNNU mer.

    SvaraRadera
  16. Dui och Deco, det var väldigt skönt att slippa tratten. Fast de säger här att ibland måste man ha sån.

    SvaraRadera
  17. Findus, ISak och Rasmus, jag kommer så väl ihåg när ni berättade om vad som hade hänt med Rasmus och matte i somras. Så uppträder en riktig matte. Men så uppträdde inte de som hade hand om mig.

    SvaraRadera
  18. Alice, jag hoppas också att hon aldrig mer skaffar nån katt. Om man inte förstår att en katt kan bli jätterädd när den hanteras av människor som inte har nån hand med djur, då är det bättre att man skaffar en porslinskatt eller nåt sånt.

    SvaraRadera
  19. Max och Måns, ja vänta får ni se.

    SvaraRadera
  20. M, C, T, S det har hunnit hända alldeles för mycket i mitt lilla liv redan.

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...