fredag 20 november 2009



Hej, det är Berta på Södertälje Katthem.

Idag på förmiddagen var blogghjälpen inne hos mig och kelade med mig och med mina tre burkompisar. Jag tycker förstås att hon bara skulle kela med mig, men hon säger att då kanske de andra blir ledsna och det vill ju varken jag eller hon. De har ju inte heller nåt eget hem, så vi får alla ta till vara de möjligheter som ges till att kela och mysa.

Hon berättade för mig att när hon var inne i karantän och jobbade, så kom det in en katt som familjen den bott hos hade flyttat ifrån. Den har fått gå ensam ute ganskalänge innan en person som sett katten till slut fick in den hos oss. Det händer lite då och då och blogghjälpen blir lika arg varje gång. Inte på katten förstås, utan på de som överger en katt utan att se till att den får det bra. Hon tycker det är fegt och ynkligt att göra så. Det tycker jag också. Om inte den katten hade fått plats hos oss kanske den hade fått gå ute hela vintern och frysa och vara rädd och ledsen. Kanske hade den blivit sjuk också, för katter som tvingas äta allt möjligt för att stilla hungern får ofta maskar i magen. Det mår man inte bra av. Sen får de ofta ögon- och öroninflammationer. Allt det där gör att de blir svaga och lätt blir riktigt sjuka, och då kan de ju inte skaffa mat alls. Ni kan ju själva tänka er hur det går sen.

Jag tycker de människorna som gör så är jättedumma. De skulle tassas till ordentligt så de förstod att man inte gör så. Eller vad tycker ni?
Berta

6 kommentarer:

  1. Åh, vi blir så arga och ledsna på alla dumma människor som låter katter fara illa!
    Vi skickar lite fredagsgos och mys till er alla på katthemmet! Nosbuffar och Tasskramar

    SvaraRadera
  2. Vi blir också jättearga och jätteledsna när vi hör sånt här. Husse tycker att människor som är så dumma, borde få springa nakna i snöstorm. Då skulle dom få känna hur alla stackars övergivna katter har det. *fräser ilsket*

    SvaraRadera
  3. Bra idé Sippo att människorna skall få springa nakna i snöstorm. Vår matte är uppvuxen på landet och varje höst var det likadant. Unga katter satt vid sommarstugorna och jamade och skrek. Helt frågade var "deras" människor tagit vägen. Blir så arg när jag tänker på människornas enorma dumhet. Men tur att du har tak över huvudet nu och snart snart får nog även du ett eget hem. Vi håller tummar och tår för det.

    Kram från Mysis och Krypto.

    SvaraRadera
  4. Hej Dui och Deco. Tack för fredagsmyset. DEt satt fint. Det är bra att ni också reagerar på att dumsnutar behandlar katter illa. Berta

    SvaraRadera
  5. Hej Sippo. Vilken bra idé din husse hade. JAg skulle gärna vilja titta på när min gubbstrutt och andra som behandlar djur illa fick springa nakna i snöstorm. Hi-hi. Berta

    SvaraRadera
  6. Hej Mysis och Krypto. Visst är det konstigt att vissa människor aldrig lär sig. Är de dumma, eller vad är det fråga om? År efter år gör de om samma MISStag. Men som ni säger, jag har tur som har tak över mitt lilla huvud och snart kanske jag får ett eget hem också. Berta

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Idag har jag tänkt på alla katter som drabbas av krig. Det är så klart hemskt för alla mänskor ock...